Kinek vagy a fia/lánya

Bzsk , 2010.04.14. 18:20

 

Nekem úgy érzem az egyetem befejezése után viszonylag könnyű dolgom volt. Mivel az egyetem alatt szinte végig dolgoztam valahol így nem volt nehéz hozzászokni a gondolathoz, hogy kvázi minden megváltozik. A társaimon sokszor a mai napig is azt látom, hogy ez okozza a legnagyobb gondot. A valódi felnőtté válás. Ez ugyanis azt jelenti, hogy el kell kezdeni önálló életet építeni, tervezni a jövőt.
 
De azt sem szabad elfelejteni, hogy az egyetem mellett dolgozni teljesen más, mint végzettként. Én mivel két diplomával rendelkezem így a munkakeresésben is könnyű dolgom van. Legalábbis ezt gondoltam még májusban, jóval az államvizsga előtt. Nem sok kell hozzá, hogy az ember ezt kiverje a fejéből és rájöjjön: jelenleg a munkaerőpiac nem az alapján működik, hogy mit végeztél el, milyenek a képességeid és mennyire vagy céltudatos és rátermett egy állás szempontjából. A legtöbb cég esetében az számít, hogy ki vagy te, kinek vagy a fia/lánya. A kapcsolatokon nagyon sok minden múlik. Szomorú dolog, de a legtöbb állást így osztják ki és az álláshirdetések jelentős része csupán a törvényben előírtak miatt jelenik meg, miközben már régen megvan rá az ember. A májustól augusztusig tartó időszakban tulajdonképpen ezzel a problémával szembesültem. Falakba ütköztem lépten-nyomon, miközben mindenképpen a szakmámban akartam elhelyezkedni. Tanárként munkát találni úgy, hogy az ember magyar szakos szinte lehetetlen. Az iskolák nagy többsége rettentően belterjes és persze a sorozatos iskolabezárások miatt rengeteg tanári állás szűnt meg az utóbbi években. Amikor ennyi ideig keres munkát az ember friss diplomával, kiváló szakmai jellemzéssel akkor óhatatlanul elgondolkodik azon, hogy nincs mit tenni: keresni kell más munkát, ami egyáltalán nem vág a szakmájába. Nyilván egy nagyobb, magasabb szintű probléma az, hogy friss diplomásként szinte lehetetlen elhelyezkedni, és nem elég racionalizálni a szakképzéseket és a felsőoktatást. Szemléletbeli váltásra is szükség van a munkáltatók és a munkavállalók részéről.
 
Én nem mondom, hogy könnyű munkát találni, főleg az elmúlt egy-két évben ez rettentően nehéz volt. Azóta van állásom és egyáltalán nem szégyellem, hogy a kapcsolataim is segítettek abban, hogy ma ott tanítok ahol. Mivel a társadalmunk így van berendezkedve, emiatt senkinek nem kell szégyenkeznie. A legfontosabb mindig az kell legyen, hogy helyt tudjon állni az ember, még akkor is, de talán akkor a leginkább, ha a kapcsolatai útján szerez munkát. Én mindenképpen azt tartom a legfontosabbnak, hogy amíg lehet, tartsunk ki amellett, hogy a szakmánkban helyezkedjünk el, de ha ez nem lehetséges akkor nem szabad egy szakmán kívüli munkahelyen megragadni, mert elméletileg nem véletlenül végeztük el pont azt a szakot az egyetemen.
 
KERESZTÉNY Ákos

 

Címkék: munka egyetem tanár újságíró diploma hírdetésszervező

 

A bejegyzés trackback címe:

https://emunkas.blog.hu/api/trackback/id/tr171921345

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása